emotionelle teorier om humor

 

Der er intet nyt under solen - og der er heller intet nyt i at fremhæve det

emotionelle som et vigtigt element i forståelsen af humor. Eysenck (1942)

skelnede således mellem humorens kognitive (cognitive) side, primært bestående

af inkongruens og kontrast mellem idéer, og dens emotionelle (orectic) side,

bestående af henholdsvis dens selvhævdende (conative) og dens affektive

(affective) element [18]. Scheerer (1948) skelnede også mellem humorens kognitive

og emotionelle sider, men opfattede primært denne skelnen som modsætningen

mellem en objektiv og en subjektiv oplevelse af humoren - helt i tråd med den

traditionelle opfattelse af kognition som almen og generel, og affekt som

individuel og dermed variabel [19]. De teoretikere som vitterlig tilkender de

emotionelle elementer en vigtig rolle i humoren, har dog historisk set enten set

humor som et udtryk for en generel positiv holdning til livet eller som en

udløsning af en psykisk energi.

Opfattelsen af humor som en udløsning af psykisk energi kan spores tilbage til

Kant (1790), der beskrev latteren som "en affekt der opstår af den pludselige

forvandling af en spændt forventning til intet" [20]. Den bliver dog først for alvor

mål for en detaljeret beskrivelse hos Herbert Spencer (1860), hvis model for

humor skal forstås i lyset af tidens forkærlighed for at bruge hydraulik som

metafor for menneskelig tænkning. I analogi med tidens vigtigste teknologi,

dampmaskinen, er humorens udløsning her at sammenligne med en lettelse af

damptrykket gennem en sikkerhedsventil.

Spencers model videreførtes af psykoanalysens fader, Sigmund Freud (1905), som

også forstår humor som en (pludselig) udløsning af en (over tid) ophobet psykisk

energi. Denne opfattelse synes i enkelte tilfælde at være passende, som

eksempelvis i de allerede nævnte komiske klassikere "glide i en bananskræl" eller

"få en lagkage i hovedet", hvor man på forhånd ved, hvad der vil ske, men ikke

hvornår selve handlingen (udløsningen) vil finde sted - og derfor netop kan tale

om en opbygning af en forventning, som kulminerer i handlingens udførelse.

Disse eksempler er dog langtfra typiske for humor generelt - og slet ikke for

sproglig humor. Den optimale timing i den sproglige vittighed synes utvetydigt

at være at inkongruensen (som man må forestille sig opbygger den psykiske

energi) og dens opløsning begge etableres isoleret i pointen - som helst skal falde

så sent og så kortfattet som muligt.

Som Giora (2003) påpeger, er det en essentiel del af en vittigheds opbygning, at

vi bliver ledt i én bestemt retning, som til at starte med er utvetydig, og at denne

entydighed er bibeholdt (retention) helt frem til pointen, hvor overraskelsen,

inkongruensen, der tvinger os til en omfortolkning af hele vittigheden - som for

Giora består i en undertrykkelse (suppression) af den hidtidige fortolkning -

Præsenteres [21]. De teorier, som forsøger at beskrive humor som en udløsning af en

i forvejen ophobet psykisk energi, står således i endnu højere grad end Coulson

og Kutas (og deres fortolkning af Suls' totrinsmodel) overfor problemer med den

tidslige ramme, idet det netop er karakteristisk for den vellykkede sproglige

vittighed, at der ikke introduceres nogen inkongruens eller tvetydighed før til

allersidst, tidsmæssigt sammenfaldende med udløsningen [22]. Nok sker der i

pointen en skuffelse af en opbygget forventning - men denne forventning er

netop ikke en psykisk spænding, men derimod blot den konventionelle

fortsættelse af den læste sætning, som næppe er forbundet med en ophobning af

psykisk energi - man kunne måske endda sige tværtimod [23].

De fleste nyere undersøgelser af humorens emotionelle grundlag baserer sig på

humorens karakter af morskab og fornøjelse. Denne opfattelse har også gamle

rødder, men har i nyere humorforskning primært været fremtrædende i

beskrivelser af sammenhængen mellem karaktertræk og humor. Her har der vist

sig en tydelig tendens til, at humoristisk sans hænger sammen med et generelt

positivt livssyn og optimisme (Svebak 2000), betegnet "munterhed" (cheerfulness)

(Martin 1998, Ruch & Köhler 1998). Munterhed er direkte korreleret med

humoristisk sans, dvs. sandsynligheden for, at man vil grine af humoristisk

materiale, både som øjeblikkelig tilstand (state cheerfulness) og som generelt

karaktertræk (trait cheerfulness) (Ruch 1997).

At netop karaktertræk eller aktuelle tilstande forbundet med munterhed og

livsglæde er gunstige for humorens udfoldelse modsiger "udløsningsteorien",

idet det viser, at den typiske tilstand forbundet med humoristisk sans er

livsglæde og leg, ikke en form for ophobet psykisk spænding, som trænger til

forløsning. Freuds idé om, at humor primært udløses af fortrængte følelser, er

derfor ikke den mest åbenlyse fortolkning af humor. Grundtilstanden for humor

er den glade disposition, og munterhed er den emotionelle ramme, som er mest

gunstig for udløsning af humor, ikke nervøsitet eller psykisk spænding. Faktisk

tyder alt på, at den latter, som udløses af nervøsitet eller spænding, er af en

fundamentalt anden karakter [24], end den egentlig muntre, og udløsningsteorien

kan dermed i Freuds udgave næppe anses for at være et særlig godt bud på en

generel teori om humor.

 

= = = = = = = = = = = = = = = ( noter ) = = = = = = = = = = = = = = =

[18] Se f.eks. også Keith-Spiegel (1972: 31).

[19] Som også Wimsatt & Beardsley (1954) er eksponent for.

[20] [§54] "Das Lachen ist ein Affekt aus der plötzlichen Verwandlung einer

gespannten Erwartung in nichts."

[21] "To lead our 'one-track mind' down 'the garden path', the initial content of a

joke is usually unambiguous, compatible with the salient meaning, so that

this interpretation is retained up until the punch line, at which point a

sudden incongruity forces reinterpretation." (Giora 2003: 168)

[22] Coulson og kollegers påvisning af, at N400-potentialet - som de har døbt the

N400 joke effect - er større ved vittigheder, hvor pointen erstatter en entydigt

forudsigelig slutning (high constraint- eller high cloze-sætninger), end i

vittigheder, hvor der ikke er nogen på forhånd givet entydig afslutning (low

constraint- eller low cloze-sætninger), som pointen træder i stedet for, peger

også i retning af, at vittighedens forløb - op til pointen - snarere er præget af

forudsigelighed end spænding (Coulson & Kutas 2001, Coulson & Lovett

2004, Coulson & Williams 2005).

[23] Man kan naturligvis forsøge at argumentere for, at det er selve den

humoristiske ramme, som leverer den spænding eller forventning, som

udløses i pointen. Oftest vil man på forhånd vide, at der er tale om en

vittighed - det siges måske direkte ("har du hørt den om …"), eller også

befinder man sig i en situation, hvor humor forventes (man er taget ind for

at se revy, stand-up, komedie el.lign.). Men det kan næppe betragtes som en

dækkende beskrivelse af humorens væsen (særligt ikke i forhold til sproglig

humor), da den jo overser det essentielle element i langt de fleste nyere

teorier om humor, nemlig inkongruens, som jo netop anses for at skabe den

spænding, som bevirker, at vi finder vittigheden sjov - og dermed også den

spænding eller psykiske energi, som ifølge modellen skal udløses i humor.

[24] Nemlig den såkaldte ikke-Duchenne-latter, se Gervais & Wilson (2005: 400).

 
 
Illustrationer af Anna Laurine Kornum
Design og udvikling af Mediafarm ApS