humor, sprog og virkelighed

 

De ovenfor nævnte sproglige eksempler snyder naturligvis på vægtskålen, i den

forstand at de udløser humoren ved at referere til en situation, som ligger uden

for sproget. Men samme effekt kan faktisk skabes inden for sproget. Det er her

inkongruens kommer ind, som en erstatning for det ubehag, som i de nævnte

eksempler fremkaldes ved hjælp af ydre referencer. Inkongruens kan siges at

være forbundet med et ikke ubeslægtet ubehag i kraft af sin status som skuffelse,

i og med at inkongruens optræder som et brud med den læsning, den forståelse

af det sproglige budskab, som vi er ved at konstruere. Dette burde naturligvis i

princippet kunne foregå fuldstændig tekst-internt, udelukkende ved at de

sproglige elementer ikke længere passer sammen som forventet, men da dette

ville ændre tekstens status som forståelig tekst, foregår det i stedet typisk som en

skuffelse af forventningen om overensstemmelse mellem sprog og virkelighed.

Humor udløses altså ikke som en mekanisme internt i sproget, men i forholdet

mellem sprog og virkelighed.

Heller ikke denne idé er ny, men findes allerede hos Arthur Schopenhauer, som i

sit hovedværk Verden som vilje og forestilling (1818) giver den måske til dato mest

koncise beskrivelse af den sproglige humors mekanismer, som derfor fortjener at

blive citeret i sin helhed (2006: 142):

 

"Latter opstår hver gang ikke af andet, end den pludselige

registrerede inkongruens mellem et begreb og de reale

objekter, der blev tænkt med dette begreb i en eller anden

forbindelse, og latteren er selv netop blot udtryk for denne

inkongruens. Den fremkommer ofte, fordi to eller flere reale

objekter tænkes gennem et begreb, og dette ene begrebs

identitet overføres på alle objekterne. Hvorefter en total

forskel mellem objekterne i øvrigt gør det påfaldende, at

begrebet kun passede på dem i en ensidig henseende. Lige så

ofte skyldes latteren imidlertid, at man pludselig mærker et

enkeltstående realt objekt ikke kongruerer med et bestemt

begreb, som objektet på den anden side er blevet subsumeret

under. Jo rigtigere subsumtionen af sådanne virkeligheder

under et bestemt begreb er på den ene side, og jo større og

mere grel uoverensstemmelsen er mellem dem og begrebet

på den anden side, desto stærkere bliver det lattervækkendes

virkning, der netop udspringer af denne modsætning.

Enhver latter opstår altså som følge af en paradoksal og

derfor uventet subsumtion, og det er lige meget, om den

udtrykkes gennem ord eller gennem handlinger. Dette er i

korte træk den rigtige forklaring på det lattervækkende."

 

Schopenhauers beskrivelse forklarer både ordspillet (flere reale objekter tænkt

gennem ét begreb), og vittigheden (en pludselig inkongruens mellem et objekt og

det begreb, som det er blevet subsumeret under), som altså ikke skal ses som en

omfortolkning fremprovokeret af en pludselig registrering af inkongruens, men

derimod som en spænding mellem en lovmæssig (typisk sproglig [29]) korrelation

mellem objekt og begreb (tilvejebragt via subsumtionen), og den opståede

uoverensstemmelse mellem det reale objekt - eller vores erindring om det - og

dette begreb. Humors vigtigste element er dermed en relativering af forholdet

mellem sprog og virkelighed.

Tilbage står blot at forklare, hvorfor dette resulterer i en emotionel reaktion, en

affekt. Inden for en fortolkningsramme, som udelukkende søger at forklare

forholdet mellem sprog og virkelighed gennem kognitivt modelbyggeri, og hvor

vores følelsesmæssige reaktioner spiller en underordnet - hvis overhovedet

nogen - rolle, er dette naturligvis i bund og grund uforståeligt. Hvis følelser og

emotioner imidlertid anskues som andet end blot uforklarlige epifænomener, må

ræsonen bag deres funktion naturligvis være koblet til den indsamling af viden,

som for et intelligent, primært kortikalt styret pattedyr som mennesket, er den

vigtigste biologiske overlevelsesfaktor. I dette lys er det klart, at erkendelsen af

sprækker i forholdet mellem virkeligheden og vores begrebsliggørelse af den, må

skabe en (negativ) emotionel effekt - som et udtryk for motivation til at udbedre

dette misforhold.

Hvordan stiller dette Suls' kognitive totrinsmodel (som han selv kalder

information-processing)? Jo, i stedet for at beskrive humorforståelse som et forløb

af inkongruens og efterfølgende opløsning, må vi anskue de to led som

forudsætninger for humors udløsning. Det er således registreringen af et

misforhold i forsøget på at skabe mening med læsningen (inkongruens),

sammenholdt med en konstatering af, at de lovmæssige (sproglige) regler for

sætningens forståelse er overholdt (stadie 2), som tilsammen udgør den sproglige

humors mekanisme. En sådan konstatering af, at vores sproglige forståelse af

verden ikke længere er brugbar, må naturligvis fylde os med uro, om ikke

decideret rædsel - hvis ikke det var fordi, den udfolder sig i en ramme

(læsningen, den sociale situation, etc.), hvor vi kan konstatere, at den ikke udgør

nogen umiddelbar fysisk trussel - og den derfor i stedet udløser den emotionelle

respons, som i selskab med andre udtrykker sig som latter.

Det andet stadie - som i Suls' model beskrives som "problemløsning" (problemsolving)

- udgør dermed ikke nødvendigvis opløsningen af den forudgående

inkongruens, hvorfor de to trin sagtens kan (omend ikke nødvendigvis må)

forløbe samtidig og sideløbende - hvilket forklarer Coulson og Kutas' ERPresultater

(2001). Humor udløses dermed ikke af det tidslige forløb af

inkongruens og efterfølgende opløsning, men af konstateringen af en

forståelsesmæssig inkongruens inden for en ramme, som sprogligt set er intakt.

De to led i Suls' model udgør således ikke tidslige stadier, men forudsætninger

for humor. Hvis andet stadie eksempelvis ikke er overholdt, og pointen falder

uden for mulighederne for at skabe sproglig kongruens, ændrer det således den

ramme, hvori vittigheden forstås. De sproglige regler må være overholdt, med

mindre det hele skal blive forvandlet til ufarlig nonsens-komik - noget

usammenhængende vås som ikke umiddelbart giver nogen mening, og som -

selvom visse personer har en vis forkærlighed for denne form for humor - ikke

aktiverer den samme spænding mellem sprog og virkelighed - og derfor generelt

set heller ikke opfattes som lige så sjovt, som humor der "overholder reglerne".

Første led, inkongruensen (mellem sprog og virkelighed), kan til gengæld

erstattes af introduktionen af et element, som fremkalder samme grad af ubehag

(f.eks. ved henvisning til en social pinlighed), som erkendelsen af sprækker i

forholdet mellem sproget og den verden, det skal beskrive. Men da der i begge

tilfælde er tale om en form for forskrækkelse, er det under alle omstændigheder

en forudsætning, at præsentationen af dette element sker pludseligt, da vi ikke

bliver forskrækkede af ting, som vi kan se komme på lang afstand - bogstaveligt,

såvel som metaforisk. Sproglig humor er således en sprængfarlig cocktail af

regelbrud (i forholdet mellem sprog og virkelighed) inden for en regelret

(sproglig, kognitiv) ramme.

Med denne udvidede model for sproglig humor i bagagen, kan vi pludselig

analysere og forstå et langt større materiale, end kun håndplukkede vittigheder,

som opfylder Suls' totrinsmodel. Det første af de nedenstående eksempler er fra

Povl Erik Carstensen, under overskriften "SPØRGSMÅL", de øvrige fra glasset

med de 360 Humørpiller:

 

(16) Hvad siger Ole Lukøje, når fru Lukøje spørger, hvordan det er gået på arbejdet?

- Ad helvede til. Jeg har ikke lukket et øje hele natten.

 

(17) - Vil du tænke dig, kære Klara. Først i dag får jeg at vide, at min mand har

været stum i tre uger. Han har ikke nævnt det med et ord!

 

(18) Fru Mortensen besøger sin mand i statsfængslet.

- Hvordan klarer du dig økonomisk, spørger han bekymret.

- Jotak, det går helt godt. Jeg har jo dusøren.

 

(19) - Hvad var MacSenneps sidste ønske?

- At to liter whisky blev hældt over hans grav.

- Opfyldte I virkelig det?

- Ja, naturligvis. Men vi gik ud fra, at han ikke kunne have noget imod, at vi

filtrerede det igennem nyrerne først.

 

(20) Elefanterne og musene spillede en spændende fodboldkamp i urskovens

semifinale, da en af elefanterne kom til at træde musenes målmand ihjel.

- Det skal du såmænd ikke være ked af, sagde musenes anfører. Det kunne jo

også være sket for en af os.

 

Man kan diskutere, hvorvidt der i disse tilfælde overhovedet introduceres nogen

inkongruens, og om der dermed overhovedet er behov for nogen omfortolkning

af vittigheden efter læsning af pointen. Vigtigst er dog, at det egentligt sjove i

alle tilfælde ikke synes at være, at vi først skuffes i vores læsning, og derefter

bekræftes i en ny fortolkning. Ingen af eksemplerne bryder således radikalt med

den igangværende læsning. I (19) er det således introduktionen af et socialt tabu

(at pisse på en anden mands grav), i (20) det fysisk umulige i den handling, som

ellers inden for vittighedens sproglige logik virker så naturligt, i (17) det åbenlyse

misforhold mellem konens kritik af manden for noget, han ikke kan have skyld

for, i (18) den pludselige erkendelse af, at konen har brudt en (socialt) forventet

loyalitet over for sin mand, og i (16) det bizarre i, at det svar, som vi er så vant

til, betyder noget helt særligt ("jeg har ikke kunnet sove"), pludselig antager en

helt, helt anden betydning inden for vittighedens univers, der får os til at grine.

Det er også kun sådan, vi kan forklare et eksempel som det følgende, som jeg

personligt synes er så langt det morsomste fra Poul Erik Carstensens samling:

 

(21) Jeg købte engang en maskine der lavede pusterør. Så kom jeg til at vende stikket

forkert og lavede 20.000 sugerør. [side 10]

 

De sproglige regler er overholdt, og vittigheden synes endda - ligesom (16) - at

følge sin helt egen sære logik (modsætningen mellem pusterør og sugerør). Men

det er på ingen mulig måde sådan, at pointen ("opløsningen") skaber nogen på

nogen måde brugbar eller logisk forståelig virkelighed eller læsning. Som

humorforskerne udmærket er klar over, er der utallige eksempler af denne type,

hvor opløsningen netop ikke tildeler sætningen nogen ny og brugbar mening,

endsige formfuldendt kongruens - i anden forstand, end at pointen sprogligt set

er mulig. Ofte efterlades vi i et tomrum, hvor sætningen ikke synes at udsige

noget virkeligt om vores verden, men i stedet etablerer sin egen besynderligt

logiske verden. Det gælder f.eks. også når Thomas Hartmann i sit stand-up-show

Hartmann 3 (2006) stiller følgende spørgsmål:

 

(22) Hvis man stjæler mad fra en grønlænder, kan man så kaldes en spækhugger?

 

Såvel inkongruensen - der altså skal opfattes som en inkongruens mellem

virkeligheden og vores sproglige repræsentation heraf - som "genskabelsen" af

kongruens (konstateringen af, at det hele foregår inden for regelret sprogbrug) er

altså ikke primært trin i et forløb, men forudsætninger for humors udfoldelse -

nøjagtig ligesom den muntre ramme. Derfor kan deres effekt ikke beskrives

fyldestgørende i en kognitiv model, hvis paradigme er algoritmen - et

sekventielt forløb af diskrete tilstande, reguleret af lokale regler - men beskrives

bedst i form af etableringen af globale tilstande: munterhed, ambivalens,

regeloverholdelse (egentlig: manglende regelbrud). Anvendelsen af globale

tilstande - frem for lokale, sekventielle forløb - som beskrivelse er netop

karakteristisk for vores traditionelle opfattelse af det emotionelle som

modsætning til det kognitive [30]. Vi gør derfor bedst i at kalde humors elementer

emotionelle - og det er da også sådan, vi oplever dem.

 

= = = = = = = = = = = = = = = ( noter ) = = = = = = = = = = = = = = =

[29] At den beskrevne inkongruens - paradokset - både (som Schopenhauer

understreger) kan opstå ved ord og handling, er blevet bekræftet af en række

forsøg udført af Göran Nerhardt (1970, 1976). Forsøgspersonerne blev bedt

om at vurdere vægten af en række genstande, som de bagefter blev bedt om

at løfte. De genstande (vægte), som afveg meget fra forventningerne, udløste

en humoristisk respons (som dog var størst når de var tungere end forventet).

Nerhardt mente hermed at have understøttet sin opfattelse af, at

inkongruensen mellem forventning og virkelighed er nok til at udløse

humor. Han fandt samtidig ud af, at det var en forudsætning for, at dette

forsøg - som var camoufleret som et psykologisk forsøg - udløste humor, at

det blev udført i en afslappet, løssluppen ramme (se også Martin 2007).

[30] Denne opfattelse stemmer udmærket overens med den neuroanatomiske

beskrivelse af hjernens emotionelle netværk. Den traditionelle opfattelse af

vores følelsesmæssige oplevelser som styret af et limbisk system, der er

beskrevet som en funktionel og arkitektonisk enhed, har i de senere år været

under beskydning fra funktionelt fokuserede forskere, som f.eks. Joseph

LeDoux (1999). I den neuroanatomiske forskning har man imidlertid i de

seneste årtier identificeret et forstørret limbisk system (greater limbic system),

som strækker sig fra centre bagest i hjernestammen og frem mod de

traditionelle limbiske centre, som forbinder krop og hjerne og dermed

muliggør, at repræsentationen af kroppens indre tilstand bliver koblet med

de subkortikalt-styrede overlevelsesinstinkter og med den kortikalt-styrede

kognitive tænkning. Dette systems karakteristika er (udover den

cytoarkitektoniske enhed) tilstedeværelsen af en rig cocktail af

neuromediatorer og neurotransmitterstoffer, som typisk spredes i det

ekstracellulære rum ved diffus spredning (volume transmission), snarere end

diskret celle-til-celle kommunikation som ved traditionel synapse-aktivitet

(som det typisk sker i hjernebarken), og dets grundlæggende funktion er

dermed skabelse af globale tilstande, snarere end videregivelse af diskret

information (Nieuwenhuys 1985, Nieuwenhuys 1996, Nieuwenhuys et al.

1998, Nieuwenhuys et al. 2007). Dets kortikale repræsentation foregår

primært i områder som insula eller gyrus cingularis anterior - hvilket, som vi

skal se om lidt, ikke er uden betydning for oplevelsen af humor.

 
 
Illustrationer af Anna Laurine Kornum
Design og udvikling af Mediafarm ApS