konklusion
Der er i en vis forstand intet nyt i ovenstående beskrivelse af humorens væsen.
Alle elementer som indgår, har tidligere været foreslået eller beskrevet i teorier
om humor. Det nye er udelukkende forsøget på at samle disse spredte elementer
til en samlet fremstilling, der udviser bredde nok til at kunne rumme de mange
forskelligartede opfattelser af humor, som er opstået gennem de forskellige
forskeres afdækning af de dele af humorens væsen, som passer ind i deres
teoridannelse.
Når sådanne synteser (sml. Gervais & Wilson 2005) synes påkrævet netop nu, så
skyldes det, at snæversynede teorier (som holder sig inden for de afstukne
faggrænser) ofte kommer til kort over for de udfordringer, som vi står overfor i
bestræbelserne på at koble forståelsen af vores opfattelse af sprog og virkelighed
med den naturvidenskabelige hjerneforskning. Sådanne mere snævre teorier har
(selvom man kan nære en mistanke om, at de primært anvender humor til at
belyse egne teorier - f.eks. Gioras Graded Salience Theory (Giora 2003) eller
Coulsons Frame-shifting (Coulson & Kutas 2001) - snarere end at bruge teorien til
at belyse humorens væsen) naturligvis leveret vigtige bidrag til forståelsen af
humors mekanismer. Men nye tider kræver nye tilgange, og i denne situation er
der - efter min bedste overbevisning - brug for tilgange, som i langt højere grad
formår at belyse samspillet mellem kognition og emotion i den menneskelige
forståelse af verden.
Nærværende artikel er således et første, tentativt forsøg på at skabe en beskrivelse
af humor, som anerkender og belyser dette samspil, og kræver derfor en
tilsidesættelse af traditionelle faggrænser - som aldrig har været ment som en
hæmsko, men snarere som en motivation for udforskningen af vores
menneskelige virkelighed. Dette forsøg må imidlertid forblive en skitse, idet vi
på nuværende tidspunkt mangler central viden, som er nødvendig for at
formulere en formfuldendt teori. Disse dele tæller ikke blot samspillet mellem
kognition og emotion - som også inden for den naturvidenskabelige
hjerneforskning i længere tid har været kørt ud på et sidespor i forskningen
(LeDoux 1999, Damasio 1994) - men også vores viden om forholdet mellem
sprog og emotionelle reaktioner [37], mellem humor og det øvrige følelsesrepertoire,
og om humors biologiske fundament (selvom Gervais & Wilson (2005) er en
begyndelse), etc. Vi kan kun krydse fingre for, at fremtiden vil udbedre disse
forhold.
Selvom ovenstående skitse af humorens væsen derfor langtfra er komplet, håber
jeg, om ikke andet, at have vist med al tydelighed, hvorfor Piet Heins intuitive
erkendelse af, at humor og spøg bør tages alvorligt og faktisk kan lære os noget
om forhold, som har den største betydning for vores forståelse af os selv, vitterlig
er udtryk for en vigtig erkendelse - og ikke blot er en ubetydelig leg med ord.
- Thomas Thaulov Raab.
= = = = = = = = = = = = = = = ( noter ) = = = = = = = = = = = = = = =
[37] - som er af begrænset omfang, og som her ikke er medtaget af hensyn til
klarhed og omfang af denne artikel.