anvendt forskning

 

Forskning som i stedet for at gøre og klogere på verdens grundlæggende egenskaber forsøger at skaffe sig omtale ved at beskæftige sig med emner som er "oppe i tiden".

F.eks. analyser af Lady Gagas tøjstil (eller mangel på samme), teologer der analyserer det kristne indhold i en fiktiv tv-julekalender [1], eller en sprogforsker der analyserer et fiktivt sprog, opfundet til en en anden tv-julekalender [2] - eller at det er ok at påstå, at julemanden ikke findes [3].

 

referencer:

[1] Jesper Tang Nielsen (2007) Jesus & Josephine: A 12 Year Old Danish Girl Meets Jesus. - på: SBL Forum (Society of Biblical Literature).

Niels Ebdrup (2011) Julekalendere ville opbygge vores nationale identitet. - på: videnskab.dk den 6.12.2011.

[2] Margaret J. Blake (2007) Just what I skut til to say! A description and analysis of NisseEngelsk, a Danish-English Mixed Language. Unpublished manuscript, Aarhus University.

Peter Bakker (2011) A dybtgoing study of Nisse-engelsk. - på: sprogmusset.dk.

[3] Ingunn Haraldsen (2011) Du må godt afsløre julemanden. - på: videnskab.dk den 24.12.2011.

 

[første version: 23-12-2011]

[anden version - afsnit om julemanden tilføjet d. 24.12.2011]

 
 
Illustrationer af Anna Laurine Kornum
Design og udvikling af Mediafarm ApS