humor før og nu

 

Det er muligt, at man bør kalde en spade for en spade. Men i humor er ting

aldrig, hvad de giver sig ud for at være - og dette gælder også for humoren selv.

Før vi kaster os ud i den i bund og grund halsløse gerning, det er at forsøge at

levere en fyldestgørende beskrivelse af humorens mekanismer, må vi derfor

skabe os et overblik over, hvad humor egentlig er. Det oplagte træk er her, som

altid, at søge mod den videnskabelige tradition - men det er desværre langtfra

sådan, at et historisk overblik tegner et klart billede af, hvad humor er. Patricia

Keith-Spiegel (1972) må således afslutte sit forsøg på at opsummere de historiske

forsøg på at forstå humorens væsen med følgende konklusion [2]: "At præsentere

en opsummering af humorens væsen ved at trække alle de spredte stumper

sammen, som er revet fra hinanden gennem århundreder af teoretisering, ville,

for at sige det mildt, være en umulighed" (Keith-Spiegel 1972: 34) [3]. Den nyere

forskning har heller ikke leveret noget tydeligt overblik eller et begrebsapparat,

som entydigt beskriver, hvad humor er - men enkelte hovedpunkter kan dog

trækkes frem.

En af de tidligste opfattelser af humor, som kan spores i den filosofiske tradition,

er opfattelsen af humor som en selvhævdelse, en triumf over, at vi er bedre end

andre, som typisk kommer til udtryk i, at vi griner over andres ulykke, bruger

latter til at fornedre andre og hæve os selv over det lave og gemene. Denne

opfattelse kan findes hos Platon (i Philebus-dialogen), hos Aristoteles (i Poetikken)

og hos senere filosoffer som Hobbes (i Human Nature) eller Bergson. I nyere tid er

fortalerne færre, men de findes. Den mest indædte nutidige repræsentant for

denne holdning er Gruner, som har udnævnt latterliggørelse (ridicule) til det

mest grundlæggende element i al humor, og som mener, at triumf i kamp,

mobning og nedgørelse af andre er den fylogenetiske baggrund for udviklingen

af latter og humor (Gruner 1978, 1997). Det kan være svært helt at afvise, at der

er en sandhed i dette. Men i betragtning af humors rolle i det positive samspil

mellem mennesker og dens kobling til karaktertræk som munterhed, er det

tydeligt, at dette i hvert fald ikke dækker alle former for humor [4].

Den egentlige fællesnævner for de mange forskelligartede forsøg på at forstå

humorens væsen, må være dens karakter af overraskelse. Det er en opfattelse, der

som minimum kan spores tilbage til Descartes, Hobbes og Darwin (Keith-Spiegel

1972). Overraskelseselementet, som gang på gang er blevet fremhævet af

humorforskere, bekræftes intuitivt af de omstændigheder, som omgiver

vittigheden. En vittighed må være ny - ellers finder vi den ikke sjov. Derfor

indledes fortællingen af en vittighed ofte med "Har du hørt den om …?", da den

vittighed vi allerede har hørt ikke længere er morsom. Det er fuldt ud muligt at

sætte pris på vittigheder, vi allerede kender, men der er en væsensforskel på,

hvordan vi reagerer på disse, i forhold til vittigheder, vi hører for første gang [5] -

og man kan argumentere for, at der kun i sidstnævnte tilfælde er tale om

egentlig humor.

Det nødvendige overraskelseselement i humor illustreres måske allerbedst af den

mest forudsigelige, klichéagtige form for humor, vi overhovedet kender. De

klassiske discipliner inden for den fysiske komedie, "glide i en bananskræl" eller

"få en lagkage i hovedet", kan synes at være det mest forudsigelige af alt, idet vi

ved præcis, hvad der skal komme, og kunne dermed siges at modsige

overraskelsen som et nødvendigt element i humor. Her er det ikke selve

gerningen, men derimod hvornår - eller hvordan - lagkagen afleveres, der udgør

overraskelseselementet. Deraf kommer betydningen af den komiske timing, som

er kendetegnende for al fysisk komik. Selv i denne form for humor, hvor selve

handlingen er velkendt, er det således overraskelsen over, præcis hvornår dette

foregår, som udløser humor - og jo mere uforudsigelig selve afleveringen af

lagkagen er, jo større humor [6].

Den grundlæggende model for humor er i denne forstand det at blive kildet. Vi

kan som bekendt ikke kilde os selv, og det skyldes, at vi i denne situation ved

præcis, hvornår den udløsende stimulus kommer. Dette er nok til, at vi ikke

længere griner af at blive kildet. Men når stimuli kommer udefra, og dermed er

uforudsigelig i sin natur, skal der ofte blot forventningen til, om at vi bliver

kildet, for at udløse latter.

I den skriftsproglige humor, som er vores objekt i denne artikel, er denne timing

naturligvis sat ud af spil, idet vi jo selv styrer den fremadskridende læsning.

Overraskelsen må derfor skabes på anden vis, og da den eneste overraskelse, som

synes mulig i læseprocessen, er præsentationen af noget materiale, som ikke

umiddelbart passer ind i den sammenhæng, som vi er ved at etablere i

læseprocessen, er dette kendetegnet for den sproglige humor. Dermed er pointen

skabt - og i humorteorier beskrives denne typisk som præsentationen af en

inkongruens - underforstået, mellem tekst og pointe.

==> videre til "der er noget som ikke stemmer"

 

= = = = = = = = = = = = = = = ( noter ) = = = = = = = = = = = = = = =

[2] Andre historiske overblik over humorforskning er f.eks. MacHovec (1998),

Monro & Piddington (1963), Martin (2007), og Morreal (1987) - som jeg

naturligvis står i gæld til for historiske referencer omkring humorteorier før

og nu.

[3] "To present a summary of the nature of humor by drawing together all of the

scattered pieces rent apart over centuries of theorizing would be, to put it

mildly, an impossibility" (Keith-Spiegel 1972: 34).

[4] Årsagen til at disse aggressionsteorier om humor alligevel har været historisk

fremtrædende, kan være, at der i virkeligheden er to forskellige former for

latter, Duchenne og ikke-Duchenne (Gervais & Wilson 2005), som styres af

forskellige centre i hjernen, udløses i forskellige situationer, og hvoraf kun

sidstnævnte i nogen grad kan siges at være associeret med social aggression.

Gervais & Wilson påpeger desuden, at ikke-Duchenne-latter sandsynligvis er

opstået efter Duchenne-latter i udviklingshistorien, som en efterudvikling af

denne, hvorfor sidstnævnte ikke kan bruges som udgangspunkt for en

beskrivelse af humors oprindelse. I resten af denne artikel vil vi derfor

koncentrere os om den form for humor, som er associeret med Duchennelatter.

[5] Suls (1972) beskriver flere forskellige grunde til, at vittigheder kan være sjove,

selv anden gang. De er, kort fortalt: 1) vittigheder, som ikke er meget sjove,

huskes ikke så godt (da de mest intense oplevelser huskes bedst), og derfor

kan man glemme pointen, 2) der kan være flere grunde til, at en vittighed er

sjov - og dermed flere overraskelser, 3) vittigheden er blevet forbundet med

den positive tilstand første gang, man hørte den, og 4) vittigheden kan blive

endog endnu sjovere, når den er befriet for den utryghed, som er forbundet

med at opleve noget nyt og ukendt (Suls 1972: 94).

[6] Når lagkage-eksemplet og banan-eksemplet kan slippe af sted med at være så

forudsigelige, skyldes det sandsynligvis, at humor her ikke kun udløses af

overraskelsen, men også af en identifikation med den person, som det går ud

over - se senere under beskrivelsen af falde-på-halen komik.

 
 
Illustrationer af Anna Laurine Kornum
Design og udvikling af Mediafarm ApS