indledning
Den, som kun ta'r spøg for spøg
og alvor kun alvorligt,
han og hun har faktisk fattet
begge dele dårligt.
- Piet Hein
Ovenstående er vel nok det mest berømte danske citat om humor. Forklaringen
herpå er uden tvivl, at det gengiver en intuitiv erkendelse af, at spøg, sjov og
humor faktisk kan lære os noget - også om emner, som vi er vant til at betragte
med en helt anden alvor. Denne erkendelse står på flere fronter i opposition til
den videnskabelige tradition, som i stedet ofte har gjort en dyd ud af at "holde
skæg for sig og snot for sig" - ikke kun i den forstand, at videnskabelige
bestræbelser på at forstå humoren og dens væsen langt fra altid har været lige
velsete (Svebak 2000), men også i kraft af opdelingen af videnskaben i særskilte
discipliner med hver sit begrebsapparat, metode og tradition.
Den stigende interesse, vi i disse år oplever i at koble beskrivelsen af f.eks. vores
sprogforståelse med undersøgelser af hjernens funktioner - som også dette bind,
hvis emne er forskellige aspekter af forsøget på at skabe en egentlig
neurolingvistik, er et udtryk for - stiller imidlertid stadig større krav om en
tværfaglig forståelse af de fænomener, som undersøges. Da hjernen primært er et
biologisk organ, hvis vigtigste opgave er at kombinere alle tilgængelige, brugbare
informationer i en samlet bestræbelse på at vælge den biologisk set mest
fordelagtige adfærd, er en samlet forståelse af de forskellige elementers rolle i
denne proces påkrævet for at kunne forstå og fortolke de resultater, som de
stadigt mere detaljerede undersøgelser af hjernens aktivitet fremkommer med.
Dette gælder ikke mindst samspillet mellem de to væsentligste elementer i
hjernens skabelse af den menneskelige virkelighedsopfattelse (Damasio 1994,
1999, 2003) - kognition og emotion.
Som forskningsobjekt giver sproglig humor i denne sammenhæng en enestående
mulighed for at belyse samspillet mellem kognition og emotion, idet den
sproglige - og særligt den skriftsproglige - humor i sin grundform består af
(primært) kognitive mekanismer, som udløser en emotionel respons [1].
==> videre til "humor før og nu"
= = = = = = = = = = = = = = = ( noter ) = = = = = = = = = = = = = = =
[1] At inddrage den emotionelle reaktion i en sproglig/litterær analyse er langtfra
uproblematisk. Der er dels en udbredt mangel på metode, hvorved dette kan
gøres, og dels har der inden for de fleste fag været en traditionel modvilje
mod at inddrage emotionelle reaktioner i analysen af sproglige udsagn, til
fordel for en mere logisk eller stringent systematisk analyse. De to ting
hænger naturligvis sammen, idet manglen på metode i høj grad udspringer af
modviljen mod at beskæftige sig med det emotionelle aspekt af sprog og
litteratur. Inden for mit eget fag, litteraturvidenskaben, opstod denne
modvilje som en reaktion på romantikkens fokus på værkers æstetiske værdi
og blev opsummeret i Wimsatt & Beardsleys (1954) indflydelsesrige essay om
The Affective Fallacy. Denne "affektive fejltagelse" består i at forveksle digtet
med dets resultat ("what it is and what it does" - Wimsatt 1954: 21), og det
vigtigste argument herfor, var en opfattelse af, at værkets kognitive struktur
er almen og generel, mens den emotionelle reaktion, som den udvirker, er
individuel. Når vi taler om humor, er der imidlertid tale om en (forholdsvis)
forudsigelig emotionel reaktion - som endda kommer til udtryk på en
universel og observérbar måde: latter - hvorimod de kognitive mekanismer,
som udløser den, kan variere (endda meget) fra situation til situation.